Busy na europejskich drogach – poznaj kolejne zmiany w transporcie lekkim

Busy na europejskich drogach - poznaj kolejne zmiany w transporcie lekkim

4 kwietnia 2019 roku w Parlamencie Europejskim został przegłosowany projekt Pakietu mobilności. Informacja ta do tej pory wzbudza wiele kontrowersji, a także dyskusji wśród kierowców oraz pracodawców. Co zmieni się po wprowadzeniu zmian w Rozporządzeniu 561/2006?

Jakie zmiany w transporcie lekkim?

Rozporządzenie 561/2006 dotyczy aktualnie dwóch grup kierowców. Pierwsza z nich to osoby jeżdżące samochodami z przyczepą lub naczepą, których masa całkowita jest wyższa niż 3,5 tony. Natomiast w drugiej znajdziemy prowadzących pojazdy przeznaczone do transportu więcej niż 10 osób. Dokument ten określa długość przerw, maksymalny czas pracy, długość dziennego oraz tygodniowego okresu odpoczynku, a także sposobu dokumentowania tych informacji. Dlatego też wyżej wymienieni kierowcy wykonujący przewozy drogowe są zobowiązani do prowadzenia ewidencji czasu pracy za pomocą tachografów oraz karty kierowcy.

Obecnie kierowcy zatrudnieni w transporcie lekkim nie muszą tego robić. Jednak wszystko wskazuje na to, że wkrótce może się to zmienić! Europosłowie przegłosowali zmiany nazywane Pakietem mobilności, ale nadal nie zostały one wprowadzone. Wraz z dniem, w którym to nastąpi, zasady zawarte w Rozporządzeniu 561/2006 będą dotyczyć wszystkich kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej wyższej niż 2,4 tony.

Ewidencja czasu pracy kierowcy – zasady

Ewidencja czasu pracy kierowcy może być prowadzona w postaci: zapisów na wykresówkach, informacji z tachografu cyfrowego oraz karty kierowcy (pliki lub wydruk), innych dokumentów dotyczących czasu pracy, a także rejestrów stworzonych na ich podstawie. Jeżeli Pakiet mobilności zostanie wprowadzony, wówczas zmiany w transporcie lekkim mogą ograniczyć szybkość usług lub zwiększyć zapotrzebowanie na pracowników. Obecnie kierowcy, którzy nie podlegają tym rozporządzeniom, pracują nierzadko dłużej, niż zostało to wyznaczone w Rozporządzeniu 561/2006, czyli więcej niż 56 godzin łącznego prowadzenia pojazdu w ciągu tygodnia.

Po wprowadzeniu zmian w transporcie lekkim kierowcy będą mogli liczyć na: jedną 45-minutową przerwę po czterech i pół godziny jazdy, która może zostać podzielona na dwie, dzienny okres odpoczynku nie krótszy niż 11 godzin z pewnymi wyjątkami oraz tygodniowy w postaci 45 godzin lub skrócony do 24 godzin. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców ocrk.pl.

Rozliczanie czasu pracy kierowców – czy warto korzystać z firm zewnętrznych?

Prawidłowe rozliczenie pracy kierowcy to duże wyzwanie oraz dodatkowe formalności. Nie każdy przedsiębiorca posiada wystarczającą wiedzę i czas, aby temu podołać. Natomiast za naruszenie obowiązku ewidencji oraz nieprzestrzeganie przepisów grożą wysokie kary. Dlatego też coraz większą popularność wśród firm transportowych zyskują usługi outsourcingowe. Przedsiębiorcy przekazują obowiązki zewnętrznym usługodawcom, dzięki czemu mogą zająć się ważniejszymi kwestiami związanymi z prowadzoną działalnością. Jeśli zmiany w transporcie lekkim dotyczą również nas, warto zapoznać się z informacjami w artykule: Outsourcing rozliczania czasu pracy kierowców – wygoda czy konieczność? – Wahacz.pl.

Busy na europejskich drogach – poznaj kolejne zmiany w transporcie lekkim
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here