Jak zoptymalizować logistykę w sklepie internetowym?

Jak zoptymalizować logistykę w sklepie internetowym

Sprawna obsługa zamówień i pełna kontrola nad procesem kompletacji zamówień, ich wysyłki oraz poprawności zapisów księgowych – to klucz do sukcesu każdego podmiotu, który korzysta z możliwości, jakie daje e-handel. Rozwój sprzedaży internetowej nabrał dynamiki wraz z pandemią COVID-19. Efektem bywa pośpiech przy wdrożeniach, który z kolei prowadzi do błędów logistycznych.

E-commerce jest branżą, w której logistyka odgrywa szczególne znaczenie. Z jednej strony klienci internetowi oczekują równie szybkiej obsługi – a więc i dostarczenia towaru – jak w przypadku tradycyjnych zakupów. Standardem stają się więc doręczenia np. dzień po zleceniu czy zróżnicowane formy płatności. Z drugiej: szybko rosnąca liczba zleceń powoduje, że na kwestię dostawy przesyłek trzeba zwrócić ponadprzeciętną uwagę – mankamenty wpływać będą bowiem zarówno na osłabienie ekonomiczne tego procesu jak i kwestie wizerunkowe dla marki.

Jeśli bowiem spojrzeć na kluczowe oczekiwania klientów – prezentuje je raport Gemius Polska z 2019 r. – usługi kurierskie oraz obsługa zlecenia odgrywa kluczową rolę. Najważniejsze czynniki zakupowe wg klientów to:

  • większy asortyment niż w zwykłym sklepie
  • możliwość zrobienia zakupów szybciej niż tradycyjnie
  • szybka dostawa kurierska
  • lepszy poziom obsługi klienta i automatyzacja procesu.

W efekcie można przyjąć, że klient oczekuje, iż sprzedawca zapewni mu komplet informacji i szeroki przegląd towarów, a kurier zagwarantuje możliwie najszybszą – i tanią – dostawę przesyłki.

Problemy sklepów internetowych w logistyce

Deficyt ludzki oraz brak odpowiedniego doświadczenia sprawiają, że sklepy internetowe – szczególnie małe i bez właściwego zaplecza personalnego – szczególnie na etapie logistyki zderzają się boleśnie z rzeczywistością. Aby uzmysłowić sobie, jak duża jest lista zadań do wdrożenia w przypadku e-commerce wystarczy przeanalizować poszczególne etapy aktywności sprzedażowej. Wśród nich są m.in.:

  • magazynowanie towarów
  • konfekcjonowanie
  • insertowanie
  • pakowanie przesyłek
  • nadawanie etykiet
  • obsługa posprzedażowa w zakresie zwrotów, dostaw czy rozliczenia pobrań.

Kluczowa w tym kontekście staje się m.in. automatyzacja zleceń kurierskich – szybki system umożliwiający zamówienie kuriera przez internet. Tak działa platforma do składania zleceń KurJerzy.pl, która porównuje aktualne oferty firm przewozowych i umożliwia uruchomienie zlecenia w trybie online.

Początki e-sklepu a możliwości wsparcia

Rozpoczynając aktywną sprzedaż przez internet należy zwrócić uwagę na ograniczenie potencjalnych błędów logistycznych do minimum. W przypadku braku zasobów do obsługi zleceń – a jednocześnie przy dużej ich ilości – warto rozważyć outsourcing magazynowy i zlecenie magazynowania towarów wraz z ich wysyłką wyspecjalizowanym podmiotom. Rozważyć można wszystkie mechanizmy przyspieszające proces składania zamówień na usługi kurierskie oraz ich pełną kontrolę pod kątem pobrań czy poprawności wygenerowanych listów przewozowych. Warto pamiętać, że optymalizacja procesów logistycznych to nie tylko oszczędności osiąganie np. poprzez porównanie cen kurierów czy też szybką wycenę dostawy danej, nietypowej przesyłki. Wszystkie innowacje w tym zakresie przekładają się również na pozytywne relacje z klientami i pozytywne utrwalenie marki, co jest fundamentem działalności w e-marketingu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here