Strona głównaPrzepisyJakie ma uprawnienia Inspekcja Transportu Drogowego?

Jakie ma uprawnienia Inspekcja Transportu Drogowego?

Inspekcja Transportu Drogowego została powołana w 2001 roku, dokładnie 6 września. Funkcjonowanie ITD rozpoczęło się rok później, a inspektorzy nazywani potocznie „krokodylami” otrzymali uprawnienia do wystawiania mandatów, za łamanie zasad transportu drogowego. Konieczność powołania inspekcji drogowej wynikła z wejścia Polski do Unii Europejskiej.

Czym zajmuje się Inspekcja Transportu Drogowego?

Inspekcja Transportu Drogowego jest centralnym organem administracji rządowej, dlatego też podlega bezpośrednio ministrowi. Zadaniem Inspekcji Transportu Drogowego jest ochrona przepisów unijnych, kontrola stanu technicznego pojazdu oraz kontrola dokumentów. Do zadań inspektorów należy również sprawdzanie, czy transport zwierząt odbywa się z zachowaniem odpowiednich warunków oraz według przewidzianych odgórnie zasad. Ponadto ITD kontroluje przewóz materiałów niebezpiecznych, odpadów oraz artykułów żywnościowych.

Kolejnym zadaniem ITD jest nadzór czasu pracy kierowców, na podstawie tachografów oraz kontrola wymaganych uprawnień i zaświadczeń do transportu ładunku. Inspekcja może także dokonać inspekcji stanu technicznego pojazdu oraz sprawdzić, czy pojazd nie zagraża środowisku, sprawdzając tym samym rodzaj paliwa, którym pojazd jest napędzany.

Kto podlega kontroli Inspekcji Transportu Drogowego (ITD)?

Inspektorzy z ITD kontrolują pojazdy w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach w tym, aby pojazdy przeładowane nie niszczyły nawierzchni drogowej. Inspekcja Transportu Drogowego przeciwdziała nieuczciwym zasadom transportu ładunku oraz kontroluje przewożone towary, aby te nie stanowiły zagrożenia i zachowały swoją przydatność. Inspekcja Transportu Drogowego dzięki licznym kontrolom przyczynia się tym samym do zachowania jakości świadczonych usług przez przewoźników.

Inspekcja Transportu Drogowego kontroluje głównie przedsiębiorców, którzy świadczą usługi transportowe. Inspekcji podlegają przewoźnicy krajowi, międzynarodowi, a także przedsiębiorcy na działalności gospodarczej, którzy także świadczą usługi transportowe.

Inspekcja Transportu Drogowego kontroluje transporty międzynarodowe, które świadczą usługi kabotażowe. Zadaniem inspekcji w tym przypadku jest weryfikacja uczciwości przewoźnika w stosunku do zasad kabotażu.

Kontroli podlegają auta osobowe, ciężarowe oraz autobusy.

Co może Inspekcja Transportu Drogowego?

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego wraz z powołaniem otrzymali uprawnienia do karania kierowców i przedsiębiorców mandatami karnymi za złamanie przepisów. Inspektorzy mają prawo do wcielania się w oskarżyciela na salach sądowych, a także samodzielnie mogą prowadzić czynności wyjaśniające. Inspekcja Transportu Drogowego ma uprawnienia do kierowania ruchem, a ponadto może zatrzymać prawo jazdy czy dowód rejestracyjny, tak jak ma to miejsce w przypadku policyjnych kontroli drogowych. W kręgu zainteresowań inspekcji drogowej mogą znaleźć się także kierowcy, wzbudzający podejrzenia prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Kierowca może także zostać zatrzymany, jeżeli nie zastosuje się rażąco do przepisów ruchu drogowego, a ponadto w przypadku, kiedy inspektorzy zarejestrują naruszenie przepisów w ruchu drogowym.

Co ważne Inspekcja Transportu Drogowego posiada urządzenia pomiarowe, które monitorują przekroczenie prędkości od 20 km/h oraz mają możliwość zarejestrowania takiego wykroczenia z użyciem kamer. Szczególnie groźne dla kierowcy naruszającego przepisy, jest uchwycenie takiego zdarzenia na autostradzie, gdzie pojazd inspekcji może być nieoznakowany. Pojazdy inspekcji posiadają także możliwość zbadania prędkości pojazdu, nadjeżdżającego z przeciwnego pasa wraz z nagraniem wykroczenia.

Nieoznakowane radiowozy Inspekcji Transportu Drogowego

Pojazdy inspekcji wyposażone są w kamerę umieszczoną w przedniej atrapie chłodnicy wraz z lampami doświetlającymi zamontowanymi pod rejestracją. Pojazdy te można rozpoznać także po licznych antenach na dachu, służącymi do natychmiastowego przekazywania zdjęć do systemu CANARD.

System pomiaru odbywa się na podobnej zasadzie co w tradycyjnym fotoradarze, w tym przypadku także nie zostaniemy zatrzymani. Jednak po kilku tygodniach możemy otrzymać mandat wraz ze zdjęciem.

Inne metody pomiaru wykroczeń przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poza pojazdami, które mają możliwość rejestrowania przewinień, posiada pod swoją kontrolą radary przenośne, stacjonarne, a także systemy odcinkowego pomiaru prędkości.

Bramy pomiarowe działają na zasadzie pomiaru prędkości na stałym odcinku drogi. Zazwyczaj takich bram jest więcej niż tylko te na wjeździe i wyjeździe z danego odcinka trasy. Można na mierzonym odcinku zauważyć także kilka pośrednich punktów kontrolnych. Bramy są łatwo rozpoznawalne, gdyż zamontowane są na nich liczne urządzenia pomiarowe w tym kamery, rejestrujące czas i prędkość kilku pojazdów jednocześnie.

Kierowcy korzystają z różnych systemów obrony przed mandatami. Wciąż legalne są aplikacje, które informują kierowcę o stałych odcinkach pomiarowych, oraz miejscach, w których występują często kontrole pojazdów. Aplikacje posiadają bogate bazy stałych miejsc pomiarowych, pozwalają dokonać zgłoszeń zaobserwowanych zdarzeń drogowych, w tym nieoznakowanej kontroli pojazdów. Dzięki różnym aplikacjom na rynku kierowcy mogą zaoszczędzić sporo punktów karnych, a także czas i swoje pieniądze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Must Read