Wał napędowy – wymiana na nowy element czy regeneracja?

Wał napędowy to jeden z ważnych elementów w samochodach osobowych, ale również w innych pojazdach. W wielu niespodziewanych sytuacjach może dojść do jego uszkodzenia w wyniku nieprawidłowej eksploatacji lub awarii. Czy w razie występowania nieprawidłowości wału napędowego musimy wymienić element na nowy, czy wystarczy poddać go regeneracji?

Wał napędowy występuje w samochodach osobowych i odpowiedzialny jest za przenoszenie momentu obrotowego na poszczególne elementy zespołu układu napędowego. Wykorzystywany jest głównie w autach z napędem na tylne lub wszystkie koła. Ponadto występuje również w większości maszyn, np. rolniczych, produkcyjnych oraz pojazdach ciężarowych i dostawczych.

Budowa wału napędowego

Wał napędowy składa się z prostej, grubej rury, która połączona jest z innymi elementami układu napędowego, mostem napędowym oraz bezpośrednio skrzynią biegów. Do budowy wału napędowego można zaliczyć:

  • przegub krzyżakowy,
  • łożyska podporowe,
  • rurowy korpus,
  • połączenia przesuwnego – wielopustu,
  • złącza kołnierzowego – flanszy.

Usterki wałów napędowych – jak je szybko wykryć?

Podczas niektórych awarii eksploatacyjnych niekiedy trudno wykryć uszkodzenia układu napędowego ze względu na to, że jest on zazwyczaj pomijany lub nie zwraca się na niego uwagi. Dlatego usterki często są diagnozowane dosyć późno, ponieważ kierowcy często mylą objawy uszkodzenia wału z innymi awariami.

Do najczęstszych usterek można zaliczyć bicie wału napędowego, który jest efektem pojawienia się luzów w przegubach, łożysku podporowym czy też połączenia przesuwnego (wielopustu). Oprócz tego może dochodzić do uszkodzenia krzyżaka, który objawia się charakterystycznym stukaniem, dobiegającym spod płyty podłogowej pojazdu. Luzy w wale napędowym można kontrolować – w jaki sposób? Wystarczy raz na dwa lata poddać wał wyważeniu. To tańsza forma niż późniejsza regeneracja lub zakup nowego elementu. Z kolei, jeśli w trakcie jazdy poczujemy drgania czy bicie kierownicy, a także spadek mocy – prawdopodobnie mamy do czynienia z usterką łożyska, łączników lub podpory.

Regeneracja wałów napędowych

Regeneracja wału w samochodach czy maszynach powinna być przeprowadzona przede wszystkim przez fachowy warsztat, który nie tylko zajmie się ich regeneracją, ale będzie w stanie wykonać również kompleksową naprawę całego układu napędowego. Proces regeneracji polega na dokładnym demontażu wszystkich elementów, a następnie sprawdzenia ich kondycji. Następnie dokonuje się wymiany lub naprawy niektórych części, np. złączy, uszczelek czy podpory. Elementy, które nie wymagają naprawy, poddane są oczyszczeniu oraz zabezpieczeniu odpowiednimi preparatami.

Jednak należy mieć na uwadze fakt, że regeneracja wałów napędowych jest zdecydowanie tańsze niż wymiana elementu na nowy. Koszt ten uzależniony jest od rodzaju wału oraz jego stanu. Warto skorzystać z fachowego warsztatu, który dokona takiej naprawy, dlatego regeneracja wałów napędowych – takiewaly.pl to najlepszy wybór.

Zakup wału napędowego

Oprócz regeneracji wału napędowego, można także zdecydować się na zakup elementu na nowy w odpowiednim modelu. Wybierając część, należy mieć pewność, że będą nam służyć dłuższy czas. Oczywiście musimy liczyć się z dużo wyższymi kosztami niż regeneracja elementu. Tak samo zaleca się, aby skorzystać z pomocy profesjonalnego warsztatu lub fachowców, którzy pomogą zakupić odpowiednią część, a także pomogą z jej wymianą.

źródło zdjęcia: freepik.com

Wał napędowy – wymiana na nowy element czy regeneracja?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here