Zabezpieczenie przesyłek do transportu jest szczególnie istotne – niezależnie od tego, czy chodzi o zestaw kilku paczek niewielkich rozmiarów czy też np. palety. O ile zapakowanie pojedynczych elementów nie budzi wątpliwości tak ładunek większy – np. złożony z kilku kartonów – musi uwzględniać kilka podstawowych zasad oraz regulacji prawnych.
W sytuacji gdy ładunek transportowy w postaci paczek czy palety jest nieprawidłowo zabezpieczony, podczas przewozu może zostać zniszczony. W takiej sytuacji nie tylko pojawia się ryzyko samej straty materialnej. Nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku przy transporcie może wiązać się z dużym zagrożeniem dla kierowcy czy całego ruchu drogowego. A – zgodnie z prawem – należy pamiętać, że za wszystkie szkody, jakie powstają na skutek nieprawidłowego zapakowania paczek odpowiada ich nadawca.
Na co zwrócić uwagę przygotowując przesyłki do transportu
Wszystkie firmy kurierskie – od DPD, DHL, GLS po InPost czy Pocztę Polską – zwracają szczególną uwagę na to, jak zapakowane są przesyłki podczas transportu. Należy pamiętać, że trudno tu o ujednolicenie zasad. Choć np. firmy kurierskie kładą duży nacisk na to, by przesyłki miały jednolite opakowania – stąd dążenie do tego, by znajdowały się w kartonach – paczki różnią się zarówno wagą, jak i wymiarami czy innymi indywidualnymi cechami. Stąd zarówno kurierzy jak i np. podmioty zapewniające usługi przewozowe w ramach giełdy transportowej muszą zwrócić uwagę na zabezpieczenia. Do podstawowych należą dwa typy – blokowanie przesyłek oraz systemy mocujące.
Metoda blokująca jest nieskomplikowana. Polega na takim ułożeniu przesyłek, by te wykorzystywały konstrukcję samochodu to blokowania swojej pozycji. Przydatne są tu również inne elementy – np. kliny czy poduszki powietrzne. W większości przypadków tego rodzaju blokowanie paczek na czas transportu pozwala na bezpieczny transport dużej ilości paczek.
Drugą opcją jest zamocowanie pasów i lin, które przytrzymują przesyłki wewnątrz pojazdu transportującego. Paczki zostają spięte ze sobą tak, by stanowiły jednolity element, który ma ograniczone możliwości przesuwania go po płaszczyźnie samochodu.
Jak prawo reguluje zabezpieczenia na czas transportu?
Zapisy precyzyjnie regulują kwestię odpowiedzialności jak i przygotowania samochodu do przewozu przesyłek. Kodeks drogowy reguluje tę kwestię w art. 61, który precyzuje m.in. takie elementy jak waga pojazdu przewozowego, jego ładowność czy możliwość podjęcia niestandardowych ładunków.
Inną kwestią są regulacje unijne – normy określające m.in. to, jakie wyposażenie musi mieć samochód do przewozu przesyłek kurierskich. Dotyczy to np. standardu lin, mat antypoślizgowych czy innych rozwiązań regulujących np. siły naciągu.
Niemniej należy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na samą jakość usług zapewnianych przez firmy kurierskie, ale też weryfikację tego, jakie przesyłki przekazują ich klienci. O ile duże przesyłki zwykle są odpowiednio zabezpieczone, tzw. drobnica bywa – niesłusznie – lekceważona. Tymczasem w przypadku szczególnie metody blokowania przesyłek w oparciu o same paczki i wyposażenie samochodu, piętrowanie ładunku czy inne formy grupowania mogą okazać się nieskuteczne jeśli przesyłki kurierskie nie spełniają standardów zapakowania.