Co znajdziesz w artykule?
Branża transportowa obwarowana jest różnego rodzaju obostrzeniami. Wszystko po to, aby transport towarów po drogach publicznych przebiegał sprawnie i przede wszystkim bezpiecznie. Konieczność spełnienia wszystkich wymagań stawianych przez prawo wymagana jest od firm transportowych. Jak więc przystosowują one samochody ciężarowe do transportu towarów?
Transport chłodnią lub cysterną – czyli pojazdy do zadań specjalnych
Transport towarów, które nie wymagają przechowywania w określonych warunkach, z powodzeniem wykonać możemy autem dostawczym do 3,5 tony lub zestawem ciągnika siodłowego i standardowej naczepy typu firanka, lub plandeka. Co jeżeli jednak nasz towar wymaga specjalnego przechowywania? W takim wypadku towar musi być przewożony w przystosowanej do jego specyfiki naczepie.
Do przewozu towarów, które muszą znajdować się w niskich temperaturach – czyli na przykład leków, materiałów medycznych, czy mrożonej żywności, stosowane są chłodnie. Transport chłodnią polega na zaprzęgnięciu pod ciągnik siodłowy specjalnej naczepy chłodni, która dzięki zastosowaniu specjalnych mechanizmów oraz konstrukcji umożliwia stworzenie i utrzymanie w swoim wnętrzu odpowiednich warunków.
Kolejnym rodzajem naczepy do zadań specjalnych jest cysterna – to właśnie w niej przewożone są ciecze oraz gazy, zarówno te nieszkodliwe dla człowieka jak i środowiska jak i te, których przedostanie się do środowiska naturalnego, może grozić poważnym skażeniem i konsekwencjami dla życia i zdrowia zarówno ludzi jak i zwierząt oraz roślin.
Oprócz cystern przystosowanych do przewozu cieczy oraz gazów istnieją również cysterny-silosy, które stosuje się do przewozu produktów sypkich takich jak na przykład zboża.
Bezpieczeństwo towaru podczas transportu
Podczas przewozu towarów kluczowe jest bezpieczeństwo przewożonych towarów – bez zapewnienia go, nie może być mowy o zachowaniu warunków bezpiecznych dla kierowcy, który przewozi towary, jak i pozostałych uczestników ruchu.
W celu zapewnienia bezpiecznych warunków do przewozu towarów powstał szereg regulacji, które znajdziemy w Prawie o Ruchu Drogowym lub europejskiej normie PN-EN 12195.
Również komisja powołana przez Dyrekcję Generalną ds. Energii i Transportu przygotowała swoje wytyczne dotyczące europejskich dobrych praktyk mocowania towarów w transporcie drogowym. W wytycznych tych znajdziemy instrukcje kierowane przede wszystkim do kierowców wykonujących przewóz towarów, które określają to, w jaki sposób towar powinien zostać zamocowany, sprawdzony oraz w jaki sposób prowadzony powinien być ciągnik siodłowy, który sprzęgnięty jest z wyładowaną towarem naczepą.
Kluczową zasadą firmy Transglob, gwarantującą bezpieczeństwo przewożenia towarów jest to, aby rodzaj mocowania oraz zabezpieczenia ładunku zawsze był dostosowany zarówno do rodzaju ładunku jak i warunków panujących na trasie, którą pokonać ma ładunek.
Komfort kierowcy nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa towaru
Najczęstszą przyczyną wypadków oraz katastrof w ruchu lądowym jest czynnik ludzki. To właśnie błędy popełnione przez kierowców najczęściej doprowadzają do całkowitej utraty lub zniszczenia przewożonego ładunku. Większość z nich bierze się ze zmęczenia.
Dlatego też czas pracy kierowcy jest regulowany, zapisywany na tachografie i podlega kontroli przez odpowiednie służby. Nowoczesne kabiny ciągników siodłowych wyposażone są w specjalną przestrzeń, która umożliwia kierowcy spoczynek w wygodnych warunkach. Dodatkowo kabiny wyposażone są również w znaczną ilość miejsca do przechowywania jedzenia lub innych produktów potrzebnych w trasie.