Co znajdziesz w artykule?
Międzynarodowy transport towarów wiele zawdzięcza wynalazkowi pewnego amerykańskiego przedsiębiorcy – Malcolma McLean, który pod koniec lat pięćdziesiątych wprowadził do powszechnego użytku kontenery morskie. Obecnie nie wyobrażamy sobie już sprawnego i szybkiego transportu bez wykorzystania kontenerów. Ich użycie umożliwiło ogromne przyśpieszenie i zautomatyzowanie procesów odbioru wyrobów od wytwórcy, załadunku, a następnie rozładunku i dostarczenia go w docelowe miejsce. Kontener morski posiada wiele zalet i może być wykorzystany nie tylko w transporcie towarów. Dlatego też jest często kupowany przez firmy i użytkowników prywatnych i wykorzystywany w różnych zastosowaniach niekoniecznie zbieżnych z jego pierwotną funkcją. W tym artykule przedstawimy kilka porad dla osób chcących zakupić kontener morski. Doradzimy, na co zwrócić uwagę przy zakupie i opiszemy różnice między najciekawszymi rodzajami kontenerów morskich.
Jak zbudowany jest kontener morski
Kontenery morskie buduje się w oparciu o jednolite dla wszystkich producentów wytyczne opisane w specjalnej, przeznaczonej tylko dla nich normie ISO. Zawarto w niej między innymi takie parametry jak:
- wymiary poszczególnych rodzajów kontenerów,
- materiały jakie mogą zostać użyte do jego produkcji
- ładowność, dopuszczalne masy,
- wyposażenie w pewne standardowe elementy, jak np. naroża i kieszenie umożliwiające przeładunek, drzwi kontenerowe, elementy do sztauowania,
- odporność na warunki zewnętrzne,
- wytrzymałość konstrukcji, możliwość piętrzenia
Dzięki temu, że produkcja kontenerów morskich opiera się na standardach zawartych w normie ISO armatorzy i przewoźnicy mają pewność, że w kontenerach w bezpieczny sposób będzie można przewieźć ładunek wszelkimi dostępnymi środkami transportu.
Kontenery morskie można podzielić ze względu na ich wielkość na 4 podstawowe grupy:
- kontenery 10’ (długość x szerokość = 3 x 2,4 m)
- kontenery 20’ (długość x szerokość = 6 x 2,4 m)
- kontenery 40’ (długość x szerokość = 12 x 2,4 m)
- kontenery 45’ (długość x szerokość = 13,7 x 2,4 m)
Najbardziej popularne i najłatwiej dostępne są kontenery 20 i 40 stopowe. Uproszczony schemat budowy standardowego kontenera morskiego przedstawia poniższy rysunek:
Różne rodzaje kontenerów morskich
Ze względu na różnorodność przewożonych towarów opracowano różne rodzaje kontenerów morskich zaprojektowanych w taki sposób żeby możliwy stał się transport produktów, które nie można było umieścić w standardowym kontenerze. Poniżej lista najczęściej spotykanych specjalizowanych kontenerów morskich:
- kontenery podwyższane (ang. HC – High Cube) charakteryzują się zwiększoną do 2,89 metra wysokością zewnętrzną. Standardowe kontenery mają wysokość 2,59 metra
- kontenery double door – mają dodatkową parę drzwi na drugiej krótkiej ścianie. Ułatwia to rozładunek niektórych towarów
- kontenery open sided (bocznodrzwiowe) – oprócz dodatkowych drzwi na drugiej krótkiej ścianie, tak jak w kontenerze double door są wyposażone również w drzwi na całej bocznej ścianie. Kontener taki umożliwia załadunek towaru również od boku kontenera.
- kontenery open-top – dach tego kontenera to zdejmowana plandeka, dzięki czemu możliwy jest załadunek towaru od góry
- kontenery hard-top – podobne do kontenerów open-top, ale zamiast plandeki posiadają zdejmowany stalowy dach
- kontenery platformy (flatrack) są pozbawione ścian i wykorzystuje się je do przewożenia ponadgabarytowych ładunków
- kontenery chłodnicze – wyposażone są w izolowane ściany i agregat chłodząco grzewczy, który umożliwia utrzymanie w środku stałej temperatury w zakresie od -20 do + 20 stopni. Wykorzystuje się je do przewozu żywności, leków, kosmetyków itp.
Do czego można wykorzystać kontenery morskie
Tak jak zostało wcześniej powiedziane kontenery morskie można wykorzystać w wielu ciekawych zastosowaniach niezwiązanych z transportem. Jednym z najbardziej popularnych jest stworzenie taniego, a na dodatek mobilnego magazynu. Kontenery morskie dzięki swej budowie zapewniają doskonałą ochronę przed warunkami atmosferycznymi a także dobrze zabezpieczają przechowywane rzeczy przed kradzieżą. Standardowe kontenery morskie mają ściany wykonane z nieizolowanej blachy, dlatego też temperatura w środku będzie zależna od aury na zewnątrz. Jeżeli zależy nam na utrzymaniu stałej temperatury w środku możemy albo wykorzystać kontenery chłodnicze, albo zwrócić się do firmy kontenerowej, jak na przykład ANGA kontenery, specjalizującej się w przeróbkach kontenerów morskich. Takiej firmie można zlecić zaizolowanie ścian, podłogi i drzwi kontenera płytą warstwową, a także zamontowanie instalacji elektrycznej i ogrzewania. Możliwe są także inne modyfikacje jak wstawienie dodatkowych drzwi personalnych, okien, systemów wentylacji czy wanien wychwytowych w podłodze niezbędnych przy magazynowaniu materiałów niebezpiecznych dla środowiska. Inne zastosowania kontenerów morskich to między innymi:
- pomieszczenia socjalne, biurowe,
- mobilne warsztaty,
- punkty gastronomiczne,
- pomieszczenia mieszkalne,
- kontenery techniczne, serwerownie
Kontener nowy, czy używany?
Na rynku znajdziemy w sprzedaży zarówno nowe jak i używane kontenery morskie. Można powiedzieć, że kontenery charakteryzują się dość długim cyklem życia, co wynika z ich stosunkowo prostej budowy i wykorzystania wytrzymałych materiałów wysokiej jakości. Dlatego też wiele osób sięga po używane kontenery. Nawet ponad 20 letnie jednostki mogą w dalszym ciągu doskonale spełniać swoją funkcję pod warunkiem, że we wcześniejszym okresie ich użytkowania nie były nadmiernie eksploatowane.
Warto w tym momencie wspomnieć więcej o pochodzeniu używanych kontenerów. W większości przypadków są to wycofane po określonym czasie z eksploatacji kontenery, których właścicielami byli armatorzy. Oznacza to, że w takich kontenerach były przez wiele lat wożone drogą morską i lądową różne produkty i towary. Czasami zdarza się, że przewożony towar pozostawia trwały ślad w kontenerze jak utrzymujący się zapach, czy niedające się usunąć zabrudzenia na podłodze. Jeżeli będziemy wykorzystywać kontenery do celów mieszkalnych lub socjalnych lepiej sięgnąć po nowe jednostki i zyskać pewność, że w kontenerze nie były przewożone na przykład chemikalia.
Na co zwrócić uwagę kupując używany kontener
Decydując się na używany kontener warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:
- możemy łatwo sprawdzić wiek kontenera, gdyż informacja ta zapisana jest na tabliczce CSC, która znajduje się na drzwiach każdego kontenera pod hasłem „Date manufactured”
- szczelność kontenera możemy sprawdzić od środka po zamknięciu drzwi. Jeżeli nie widzimy prześwitów światła możemy uznać, że kontener jest szczelny.
- należy wystrzegać się kontenerów z wieloma rozległymi ogniskami rdzy, które mogą w krótkim czasie być źródłem problemów ze szczelnością kontenera
- obce, intensywne zapachy mogą utrzymywać się w kontenerze przez wiele lat i mogą być trudne do usunięcia nawet po wielokrotnym myciu wnętrza, dlatego warto osobiście sprawdzić kontener przed zakupem
- warto sprawdzić i otworzyć oba skrzydła drzwi. W starszych kontenerach dochodzi często do zapieczenia zawiasów, co może powodować trudności w otwieraniu i zamykaniu kontenera.