Co znajdziesz w artykule?
Przesyłki paletowe to jedno z rozwiązań, które doskonale sprawdza się w przypadku przeprowadzki dla firm produkcyjnych lub budowlanych, a także dla sklepów internetowych. Towar powyżej 31 kg zalicza się do przesyłek przewozowych na palecie. Najczęściej stosowane są palety spełniające odpowiednie standardy, jednym z doskonałych przykładów jest paleta Euro.
Standardy w przewozie palet
W przewozie palet obowiązują ogólnie przyjęte standardy, które ułatwiają tranzyt przewoźnikom, a także rozplanowanie przestrzeni ładunkowej logistykom. Maksymalna wysokość ładunku na palecie nie powinna przekraczać 210 cm z paletą, choć wiele zależy od przewoźnika i zazwyczaj wysokość towaru z paletą nie powinna przekraczać 170 cm. Towar nie powinien także wykraczać poza krawędzie palety, gdyż uszkodzenie któregokolwiek z innych ładunków przy załadunku lub rozładunku, przez wystające elementy z nadawanej palety, może spowodować, że nadawca będzie obciążony za powstałe straty. Dla bezpieczeństwa towar na palecie powinien być owinięty folią typu stretch, a narożniki dodatkowo zabezpieczone osłonami wykonanymi, chociażby z kartonu czy styropianu. Tak jak w budownictwie zaleca się układanie kartonów, towaru lub innych przedmiotów naprzemiennie warstwami w tzw. cegiełkę. Poza związaniem palety folią stretch sam układ paczek zwiększa dodatkowo stabilność konstrukcji.
Dzięki zastosowaniu standardów w transporcie przewoźnicy mogą wielokrotnie wykorzystywać palety, jednocześnie oszczędzając swoje środki finansowe. Niestandardowe rozmiary palet generują dodatkowe koszty związane z nowym rozplanowaniem ładunku. Zabezpieczenie palety folią i dodatkowymi osłonami to niestety dodatkowy czas i pieniądze dla nadawcy, jednak koszty są nieporównywalne z kosztami uszkodzenia ładunku. Takie zabezpieczenie towaru na palecie, dodatkowo zabezpiecza przewoźnika przed niepotrzebnymi wypadkami osób lądujących i rozładowujących towary.
Załadunek palet
Warto pamiętać, że za przygotowanie ładunku do transportu odpowiada nadawca. Dlatego przy zamówieniu transportu warto wziąć pod uwagę czy przewoźnik dysponuje odpowiednim sprzętem do zapakowania palety, np. windą. Warto też przemyśleć, skąd paleta będzie nadawana, gdyż nie ze wszystkich miejsc można taką paletę przetransportować tam, gdzie nie będzie możliwości dojazdu samochodem ciężarowym lub miejsce to nie posiada rampy załadowczej, będzie to nie lada utrudnieniem.
Budowa palety
Jeśli mowa o standardach, to nie sposób opisać wszystkie palety. Najprościej odnieść się do palety Euro, która precyzyjnie została określona konkretnymi normami. Warto wiedzieć, że wymiar Europalety to 120x80x14,4 cm. Paleta Euro połączona jest 78 gwoździami, z jednej strony można znaleźć opis EPAL, z drugiego boku widnieje symbol EUR. W centralnej części Europalety gdzie zwykle znajduje się noga wspierająca, zamieszczone są dane producenta, często w postaci symboli. Europaleta posiada cztery wejścia na widły widlaka, dlatego nazywa ją się mianem czterowejściowej. Jak nazwa wskazuje ten typ europalety stosowany jest najczęściej w Europie z wykluczeniem wysp Brytyjskich.
W Wielkiej Brytanii stosuje się Palety zamknięte – czterowejściowe – blokowe – GKN. Konstrukcja niestety nie jest doskonała. Nie sprawdza się w przypadku wózków z ramionami podporowymi, za to kształt ułożenia desek umożliwia łatwe podejście pod paletę tradycyjnymi widlakami.
Z niektórych kontynentów, takich jak Azja, Ameryka Północna, oraz Afryka towary przyjeżdżają na paletach typu Stringer. Palety te istnieją także czterowejściowe, jednak zamknięte są od dołu, nazywa się je często paletami GMA – CPC.
Ostatnim dość popularnym typem palety jest paleta typu Bearer, posiadająca dwa wejścia otwarte i dwa dolne. Palety te są bardzo popularne w Azji, Ameryce Północnej i Afryce. Aby podnieść paletę od otwartej strony, konieczne jest użycie wózka pomocniczego – czołowego tzw. Reach Truck, jest to wózek z rozszerzonymi ramionami podporowymi.