Transport intermodalny w Polsce

Transport intermodalny w Polsce
  • Definicja transportu intermodalnego
  • Infrastruktura transportu intermodalnego w Polsce
  • Co to jest Incoterms?
  • Transport intermodalny w praktyce
  • Kontenery w transporcie intermodalnym

Definicja transportu intermodalnego

Transport intermodalny to taki, w którym do przewozu ładunku wykorzystuje się więcej niż jeden typ transportu. Najważniejszą zasadą w transporcie intermodalnym jest, aby ładunek przewożony był z wykorzystaniem np. kontenera jako element jednostki ładunkowej.

Transport intermodalny wywodzi się z idei transportu bimodalnego. Gdzie do transportu najczęściej używany jest kontener, który umożliwia łatwy przeładunek w transporcie międzynarodowym.

Innymi odmianami transportu jest transport multimodalny, transport kombinowany oraz transport łamany.

Transport intermodalny zdecydowanie przyczynia się do zmniejszenia degradacji środowiska. Opisywana forma transportu zmniejsza koszty, skraca czas przeładowania towaru, dzięki czemu ma wpływ na ekonomiczne aspekty w transporcie.

Zdecydowaną wadą transportu intermodalnego jest koszt przeładunkowy, co stawia transport intermodalny na drugim miejscu zaraz za transportem bezpośrednim pod względem ekonomicznym. Jak można łatwo wywnioskować, transport intermodalny jest opłacalny przy transporcie towaru na dłuższych trasach np. powyżej 500 km. Transport intermodalny idealnie sprawdza się jako uzupełnienie transportu morskiego. Jak wiadomo, nie wszędzie znajdują się porty, dlatego fracht morski łączy się w transport intermodalny, razem z transportem drogowym/samochodowym.

Infrastruktura transportu intermodalnego w Polsce

Do najważniejszych elementów transportu intermodalnego zaliczamy:

  • Do transportu intermodalnego wykorzystuje się przynajmniej dwie gałęzie transportu.
  • Przewoźnik na transport ładunku musi mieć zawartą tylko jedną umowę.
  • Konieczne jest, aby tylko jeden przewoźnik/operator logistyczny – wykonawca zajmował się transportem ładunku.
  • Konieczne jest również jednostkowanie ładunku, czyli tworzenie z kilku drobnych towaru, jednostki ładunkowej.

Co to jest Incoterms?

Incontems to międzynarodowy zbiór reguł handlowych. Warunki incontems określają warunki sprzedaży, dzielą odpowiedzialność między odbiorcę a sprzedawcę, a także pozwalają uzgodnić formę transportu, zazwyczaj wybierany jest transport multimodalnym, w skład którego wchodzi także transport intermodalny.

Reguły Incontems obowiązują tylko eksportera oraz importera, stosowanie reguł jest wg uznania, zasady obowiązują w obrocie głownie dobrami materialnymi, ale nie mają wyższości nad normami prawnymi.

Transport intermodalny w praktyce

Transport intermodalny wymaga węzłów logistycznych, które łączą w jednym miejscu kilka rodzajów transportu. Węzły logistyczne nazywane są terminalami, to właśnie w tych miejscach składuje się jednostki ładunkowe. Terminale intermodalne są wyposażenia w maszyny ułatwiające przeładunek jednostek ładunkowych. Aby transport intermodalny funkcjonował wydajnie, potrzebna jest infrastruktura w postaci łańcucha logistycznego. Łańcuch logistyczny wymaga infrastruktury liniowej, punktowej i transportowej. Łańcuch transportowy łączy w sobie transport kolejowy, transport morski, transport ciężarowy.

Kontenery w transporcie intermodalnym

Transport intermodalny nie mógłby się odbywać na taką skalę bez kontenerów. Znormalizowane gabaryty kontenerów zostały ustandaryzowane przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną – ISO. Dzięki kontenerom możliwy jest transport jednostki ładunkowej bez przeładowywania i rozformowania towaru w kontenerze.

Kontenery ze względu na rodzaj przewożonego ładunku mogą być:

Ogólnego zastosowania, o podwyższonej wysokości lub szerokości, chłodnicze, ogrzewane, izotermiczne, termiczne, o bokach otwartych, z otwartym dachem, z otwartym bokiem i dachem, w formie platformy lub w formie cysterny.

Kontenery obniżają koszty transportu, przeładunku, producenci dzięki kontenerom mogą zaoszczędzić na opakowaniach. Kontenery charakteryzują się także niższymi stawkami za ubezpieczenie, dzięki brakowi konieczności przeładunku zawartości kontenera w transporcie oszczędza się duże ilości czasu. Dzięki wykorzystaniu kontenerów węzły logistyczne mogą szybciej obsługiwać swoich klientów, a to dzięki wykorzystaniu mniejszej ilości środków transportowych.

Transport intermodalny w Polsce
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here