Co znajdziesz w artykule?
Trwająca w Polsce od marca pandemia koronawirusa jest silnym zagrożeniem dla gospodarki. Jednak nie dla wszystkich branż. Tempa nie zwalniają – a w wielu przypadkach wchodzą nawet na wyższe niż dotąd obroty – firmy sprzedające online. To duża próba dla wielu e-commerców, które przeżywają obecnie “klęskę urodzaju”. Największym wyzwaniem okazują się procesy logistyczne. By odpowiednio zabezpieczyć płynność sprzedaży, firmy handlujące w sieci powinny zainteresować się usługą fulfillmentu.
Sytuacja branży e-commerce podczas pandemii COVID-19
Ograniczenia w funkcjonowaniu stacjonarnych punktów sprzedaży, strach przed zarażeniem się koronawirusem, wprowadzone zasady dystansu społecznego – to tylko niektóre z powodów, dla których Polacy od marca na potęgę zaczęli robić zakupy w sklepach internetowych. Wszystkiemu winna jest pandemia COVID-19, która od marca trwa w naszym kraju.
Jak wynika z raportu „E-commerce w czasie kryzysu 2020”, opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, w obliczu epidemii Polacy najchętniej kupują w sieci: produkty żywnościowe, asortyment apteczny, suplementy diety i środki higieniczne, detergenty i chemię gospodarczą, produkty z branży zoologicznej, sprzęt komputerowy i multimedialny, książki i asortyment z kategorii rozrywkowej, jak również produkty z kategorii dom i ogród. Spadki notuje natomiast wiele firm sprzedających biżuterię i zegarki, a także odzież i bieliznę.
W jaki sposób branża e-commerce powinna zabezpieczyć płynność sprzedaży?
Kupować online decydują się nawet ci Polacy, którzy do tej pory nie dopuszczali do siebie myśli o tym, że kiedykolwiek skorzystają z takiej formy zakupów. Wielu z polskich konsumentów kupuje w sieci na zapas – zwłaszcza asortyment z branż: e-grocery, zoologicznej, aptekarskiej.
Zainteresowanie zakupami w sklepach internetowych jest coraz większe. To sprawia, że zabezpieczenie płynności sprzedaży jest w tym momencie jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed branżą e-commerce. Przede wszystkim wprowadzić należy odpowiednie usprawnienia technologiczne w działaniu sklepów online, sprawniejszą niż dotąd obsługę klienta, monitoring stanów magazynowych, a przede wszystkim realizację zamówień na poziomie zapewniającym zadowolenie klientów. Nieodpowiednio zaopiekowani i nieprawidłowo obsłużeni konsumenci bez sentymentów przeniosą się do konkurencji, pozostawiając po sobie niepochlebną recenzję na temat sklepu.
Jak fulfillment może pomóc sklepom internetowym w czasach pandemii?
Pandemia koronawirusa jest ogromnym testem dla wielu firm z branży e-commerce. Jeśli skupią się teraz na zabezpieczeniu płynności sprzedaży, stawiając na rozwiązania kompleksowe i pozwalające na znalezienie oszczędności w kosztach związanych przede wszystkim z logistyką, pandemia ich nie zrujnuje, a nawet pomoże odnotować zyski.
Odpowiedzią na to logistyczne wyzwanie jest fulfillment, czyli proces wspomagający realizację zamówień w e-commerce’ach, na który składają się: magazynowanie, konfekcjonowanie (kompletowanie, pakowanie i wysyłka) towarów, jak również dołączanie materiałów brandowych do zamówień oraz copaking (pakowanie, przepakowywanie i wymiana opakowań). Decydując się na outsourcing logistyki, sklepy internetowe zdecydowanie ograniczają, a często nawet unikają kosztów stałych w tym zakresie i mogą oddelegować to, co najbardziej czasochłonne, by skupić się na najważniejszych obszarach swojej działalności.
Na co zwrócić uwagę, podejmując współpracę z firmą oferującą fulfillment?
Wybór odpowiedniej firmy świadczącej usługę fulfillmentu powinien zostać poprzedzony znalezieniem odpowiedzi na kilka kluczowych pytań. Czy firma, której chce się outsourcować procesy logistyczne:
- odbiera i rozładowuje towar dostarczony do magazynu, a także przyjmuje go na stan magazynowy, szczegółowo go kontrolując?
- korzysta podczas magazynowania towaru z profesjonalnej infrastruktury, dedykowanej branży e-commerce, która pozwala jej również zarządzać zamówieniami?
- w staranny i zgodny z wytycznymi klienta sposób kompletuje, pakuje, jak również zabezpiecza towar, który ma trafić do odbiorcy?
- oferuje usługę etykietowania przesyłek, drukowania materiałów brandowych, które mają być dołączane do zamówień oraz zakup opakowań w atrakcyjnych cenach?
- ma w swojej ofercie możliwość wybrania dowolnej formy dostawy krajowej i międzynarodowej?
- ma wdrożone specjalne procedury wydawania zamówień odbiorcom?
- daje możliwość monitorowania położenia przesyłek, zarówno firmie zlecającej realizację zamówień, jak i ostatecznemu odbiorcy?
- zarządza zwrotami?
Jeśli odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania są twierdzące, bez wahania warto zdecydować się na współpracę. Wśród najbardziej cenionych firm logistycznych – zarówno przez konsumentów korzystających ze sklepów internetowych, jak i właścicieli e-commerce’ów – od wielu lat znajduje się InPost.
InPost Fulfillment nie tylko spełnia szereg wspomnianych wymagań. Firma dysponuje także główną sortownią w bliskim sąsiedztwie magazynu, gwarantuje synergię działań InPost Paczkomaty oraz InPost Kurier, a opłaty nalicza dopiero po wykonaniu usługi.